پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3298
-
الف
+

اختتامیه سمینار جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

اختتامیه هفتمین سمینار بین‌المللی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با اهدای جایزه «جلال ستاری» به پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار شد.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از روابط عمومی جشنواره، مراسم اختتامیه هفتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، عصر روز یکشنبه ۲۰ مرداد بعد از ارایه مقالات مختلف طی ۲ روز گذشته در سالن شهرداری شهر قمصر، برپا شد.

در این مراسم جایزه «جلال ستاری» به محمدرضا اصلانی، بهرام بیضایی، آنتونیو سالرنو و محمدحسین ناصربخت، ۴ پژوهشگر حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی، تعلق گرفت.

حمیدرضا اردلان، دبیر بخش سمینار جشنواره در ابتدا درباره تاثیر جلال ستاری بر فرهنگ و هنر کشور بیان کرد: فرهنگ ما از طریق جلال ستاری با بسیاری از متفکرین جهان آشنا شد. وی چند کار مهم انجام داده است که اولینش این بود که اسطوره را به زبان فارسی برای ما توضیح داد. وی همچنین حدود ۱۰۰ جلد کتاب درباره فلسفه، زیبایی‌شناسی، ‌پدیدارشناسی، نشانه شناسی و ... تدوین کرده است.

در ادامه اولین جایزه این مراسم در حضور داود فتحعلی بیگی به محمدرضا اصلانی تعلق گرفت.

دومین جایزه جلال ستاری به بهرام بیضایی اهدا شد. 

اردلان با اشاره به فعالیت‌های بیضایی در حوزه سینما، تئاتر و نمایش‌های ایران یادآور شد: نکته کلیدی در کارهای بیضایی طرح‌ مساله هویت انسان ایرانی معاصر است که تاکنون کمتر به آن توجه شده و مورد پژوهش قرار گرفته.

وی از محمد رحمانیان به عنوان یکی از شاگردان بنام و متاثر از بهرام بیضایی نام برد و از او خواست تا جایزه بیضایی را به نیابت از وی تحویل بگیرد. سودابه فضائلی این جایزه را اهدا کرد.

در ادامه آنتونیو سالرنو سومین محققی بود که جایزه جلال ستاری را دریافت کرد. حمیدرضا اردلان جایزه این پژوهشگر ایتالیایی را به وی اهدا کرد.

سالرنو در سخنانی عنوان کرد: برای من لحظه مهمی است که اینجا باشم و درباره فرهنگ ایرانی یاد بگیرم. فکر می‌کنم فرهنگ خیلی گسترده است و انتها ندارد و با این شاهکاری که به من می‌دهید فرهنگ ایران در من زنده و همراه من خواهد بود.

محمدحسین ناصربخت آخرین پژوهشگری بود که جایزه جلال ستاری را دریافت کرد.

ه خ/م گ

نظر شما
ارسال نظر